behandlingar

de olika metoderna och vad de innebär

Ulricehamnkliniken kan erbjuda dig flera olika typer av behandlingar. Dessa är: Osteopatisk behandling, massage och medicinsk fotvård. Oberoende av vilken behandling du väljer kan du förvänta dig en sådan i toppklass! Välkommen att nedan läsa mer om vilka behandlingar vi erbjuder!

osteopati

vårdar helheten

Osteopati är en internationellt erkänd och väletablerad form av manuell behandling. Den bygger på filosofin om att optimalt assistera kroppens naturliga maskineri. Osteopati är ett system för diagnostisering och behandling av besvär relaterade till kroppens rörelseorgan. Har du besvär av: Ryggskott, ryggvärk, nackspärr, magbesvär(IBS), huvudvärk, migrän, ischias, tennisarmbåge, musarm, knä- eller höftproblem kan du vända dig till mig. Behandlingen går även att tas i förebyggande syfte. Vill du läsa om några specifika behandlingar kan du göra det nedan:

Behandlingar.jpeg

Manipulation

...en teknik med snabba, lätta rörelser som ska återställa en normal rörlighet i leder där rörelseförmågan är nedsatt. Tekniken används exempelvis vid behandling av nacke, bröstrygg och ländrygg. Eventuell smärta kommer reduceras och rörligheten kommer att öka.

Visceral behandling

...motverkar obalanser och nedsatt rörlighet mellan organ. Genom att öka organens rörlighet kan man också påverka nerverna och rörligheten i ryggraden, som i sin tur minskar eventuell smärta. Tekniken används ofta för att motverka t.ex. matsmältnings-problem, inkontinens, menssmärtor och huvudvärk.

MET

...(Muscle Energy Technique) är egentligen flera tekniker, som alla syftar till att normalisera felställningar i kroppen via skelettmuskulaturen. Det specifika målet för MET-tekniken är att mekaniskt töja bindväv (fascia) och spända muskler, återskapa balans mellan muskler och nervsystemet, mobilisera leder samt minska spänningar.

Artikulering

...en form av direkt ledmobiliseringsteknik. Denne sker rytmiskt, repetitivt och utan impuls. Utförandet är förhåll-andevis långsamt och ofta med en stor rörelse. Tekniken syftar till att återställa god ledfunktion samt dämpa anspänning i omkring-liggande mjukvävnad.  Tekniken verkar även dränerande vilket reducerar lokal inflammation samt smärtlindrar.

massage

metod som återfinns i historien

Massage är en behandlingsmetod med anor långt tillbaka och förkommer i olika former i de flesta kulturer och härstammar från bland annat Kina, Indien, det gamla Grekland och Romarriket. Musklerna behandlas och stimuleras vilket ger en utrensande effekt och ger kroppen en skön avslappning. Massören arbetar med kroppens mjukdelsvävnader dvs hud, muskler och bindväv för att uppnå olika terapeutiska effekter och på så sätt hjälpa till vid olika typer av besvär. Förutom den rent avslappnande och rogivande effekten kan en massagebehandling ofta ha en god effekt vid lindriga muskel- och ledbesvär. Massagebehandlingar kan vara en väg till att slippa framtida större besvär som på sikt riskerar att bli kroniska. Att arbeta med människor innebära ett stort ansvar och som massör så vill jag arbeta med hela människan. Därför erbjuder jag massagebehandlingar inom flera områden och för olika behov men även råd om träning och kost för att ge kroppen och sinnet en möjlighet att kunna reparera sig.

Massage.png

Några positiva effekter av massage:

- Avslappnande

- Allmänt välbefinnande

- Pulssänkande

- Reducerar spänningar och muskelvärk

- Reducerar smärta

- Reducerar träningsvärk

- Reducering av stressnivå

- Ökad blod- och lymfcirkulation

- Stärkt immunförsvar

fotvård

Medicinsk fotvård - vad som ingår

- Fotstatus
- Uppfriskande fotbad
- Nagelvård
- Omvårdnad av Liktorna, Hälsprickor, Nageltrång och Fotsvamp
- Fotmassage
- Allmänna råd om egenvård, avlastning och inlägg i skor

rogivande, professionell och individuell vård

Jag som medicinsk fotterapeut tar väl hand om dina fötter när de är trötta, ömma, smärtande men också i förebyggande syfte. Med min medicinska utbildning tar jag även väl hand om dina fötter som har sjukdomsrelaterade besvär av ex. diabetes, reumatism, psoriasis mm. Hos mig kan du förvänta dig rogivande, professionell och individuell fotvård speciellt anpassat efter just dina behov. Förutom medicinsk fotvård så utför jag även vaxning och fotspa.

Vill du träffas för behandling?